torstai 27. tammikuuta 2011

Lisää raiteita


Vihreät ovat esitelleet uuden Suomen taloutta. Vihreät haluavat rakentaa sellaisen uuden Suomen, joka uskaltaa investoida tulevaisuuteen ja rakentaa taloutensa kestävälle pohjalle.

Yhtenä tärkeänä tavoitteena on raideliikenteeseen investoiminen. Ratojen kuntoa pitää parantaa ja samalla joukkoliikennettä on kehitettävä suurimmilla kaupunkiseuduilla. Samoin tarvitaan uusia raideyhteyksiä. Olen tästä aivan samaa mieltä. Pääkaupunkiseudun liikenne takkuaa ratapihan ahtauden vuoksi. Edelleenkin tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa tehdä yhteisiä päätöksiä ratainvestointien puolesta. Suuri osa Espoosta on ilman toimivia raideyhteyksiä, puhumattakaan Läntisestä Uudestamaasta. Samaan aikaan asukkaat muuttavat kehyskuntiin ja matkustavat päivittäin töihin kymmenien kilometrien päähän – yksityisautoilla.

On aivan käsittämätöntä, kuinka takapajuisesti joukkoliikenneinvestoinnit Suomessa tehdään. Esimerkiksi Madridissa uutta asuinaluetta rakentaessa ensimmäisenä rakennetaan metroyhteys. Vasta sen jälkeen tulevat asukkaat. Suomessa rakentaa roiskaistaan ”idyllinen puutarhakaupunkialue” sopivan pellon laitaan, karsitaan loputkin bussivuorot ja jätetään porukka oman onnensa nojaan. Vastuutonta politiikkaa ja törkeää yleistämistä! Ihan kuin jokainen omakotitalossa kehyskunnassa asuva haluaisi ajaa omalla autolla töihin. Eihän kaikki ympäristötietoisuus katoa sen siliän tien, vaikka osoite ja asumismuoto vaihtuukin. Uskallan väittää, että vaikkapa Tuusulan, Nurmijärven, Lohjan asukkaista iso osa toivoo kotinsa lähelle toimivia joukkoliikenneyhteyksiä.

Vaadn uusia ratoja Espooseen, vaadin Klaukkalan radan. Vaadin länsimetron Kivenlahteen, Pisara-radan ja kevyitä raideratkaisuja pääkaupunkiseudun sisälle tukkoista bussiliikennettä purkamaan. Vaadin kehärataan liityntäparkit ja sujuvan syöttöliikenteen Nurmijärveltä. ja Tuusulasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti